Jens K – Kapitel 2 – Demoer må der til
Hvis vi bare skal kaste nogle musikere ind i studiet og tæller til 4, må der forberedelse til. Her er trin nr. 2:
Op til vores første grundbånd session, lavede vi demoer af alle de sange Jens havde forestillet sig skulle med på albummet. Det gjorde vi på 2 dage i november 2012. Jens på guitar og vokal og mig på bas, guitar, lydeffekter og kor. Det blev efter min bedste overbevisning nogle rigtig gode og stemningsfulde demo. Da vi lavede demoerne brugte vi meget referencer til at hænge vores musikalske ideer op på. List ikke væk som en tyv trækker veksler på Everybody’s Talkin’ med Harry Nilsson. Livet er en labyrint og Det hele ligner en film havde et vist slægtskab med Word on a wing og Stay med Bowie. Sekunder overalt skulle være rootsie som Forget Marie med Beck. Det var dog ikke alle sangende der havde så klare referencer. Det var meget anvendeligt i denne proces. Men lad det være sagt med det samme at det ikke var tanken at musikerne skulle have den information. De skulle helst bare lade sig inspirerer af det vi spillede på demoerne. Det var nogle meget enkle, men markante demoer, som gjorde at hver sang i denne enkle beklædning, stadigvæk have en meget tilstræbt individuel identitet. Det skulle vise sig at være et godt stykke forarbejde vi her lavede.
Den store dag oprandt hvor vi mødtes. Jens, Anders og Christian kendte ikke Jeppe, som på den måde var the odd one out. Vi var egentligt alle odd ones out for det var et herligt clash af musikalske stilarter vi som band repræsenterede.
5 Havannaer i en cigaretpakke
Vi havde tre dage til at nappe 6 grundbånd i kassen, hvilket var et realistisk tidsforbrug set i lyset af at vi skulle opfinde den dybe tallerken 6 gange. De første timer brugte vi på at stille op og lave lyd. Mit studie er ikke stort og når man putter et trommesæt, klaver og Würlitzer samt guitar forstærker med tilhørende guitarist og dertil lægger forsanger og producer som også er tekniker og bassist, så begynder pladsen at blive trang. Det er som at insisterer på at putte en Havanneser i cigaretpakke
Udfordringen var at jeg ville gerne optage live takes der kunne bruges på pladen som de var. Det er nemt nok i et stort studie med bokse til de forskellige instrumenter. Men den luksus har jeg ikke. På nær trommerne som var inde i den lille boks jeg har, så stod Würlitzer, som spillede gennem en forstærker, et akustisk klaver og en guitar forstærker i samme rum, som også var lig med kontrolrummet. Kunsten bestod altså i at undgå bleed mellem de forskellige instrumenter. Det klares dels ved at sætte mikrofonerne helt tæt på kilderne og dels ved at spille ved en lydstyrke der gør at mikrofonen kun høre kilden. Hvis kilden spiller for højt ”bløder” den ind i nabo kilden. Det er ikke det store problem mellem forstærkere, men når du blander et akustiske klaver ind i sagerne, der ikke spiller ved samme lyd niveau som forstærkerne, har du potentielt balladen. Men det virkede til min store tilfredshed, som det bl.a. kan høres på Solen drejer som en maskine, hvor alle live instrumenterne er i brug samtidig.
Jens K - Sekunder overalt udkommer mandag den 26/8 2013 - Kan lyttes her
- fortsættes i... Kapitel 3
torsdag den 8. august 2013